
Często spotykamy się z pytaniami: Jak założyć fundację? Jak można wesprzeć jakiś cel społeczny, ale tak, aby to był "żywy pomnik” imienia konkretnej osoby czy rodziny? Kiedy wyjaśniamy jakich formalności trzeba dopełnić, oraz ile kosztuje utrzymanie takiej organizacji, większość zainteresowanych się zniechęca i w rezultacie wszyscy na tym tracimy: nie otrzymują wsparcia potencjalni odbiorcy (np. dzieci, młodzież, seniorzy), ale również potencjalni darczyńcy nie wspierają ważnych dla nich celów społecznych, nie mają satysfakcji ze wspierania tego, co dla nich jest ważne, realizacji ważnych, życiowych celów. Jest jednak proste rozwiązanie takiego dylematu: założenie Funduszu Wieczystego.
Proste formalności
Założenie i poprowadzenie funduszu wieczystego oferują zazwyczaj doświadczone, stabilne organizacje pozarządowe. Do takich organizacji należy Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce oraz współpracujące z nią Fundusze Lokalne, takie jak Nidzicki Fundusz Lokalny, Fundacja "Sokólski Fundusz Lokalny” czy Fundacja "Fundusz Lokalny Ziemi Biłgorajskiej”. Formalności są ograniczone do minimum, podobnie jak koszty. Darczyńca ma pewność, że jego pieniądze będą czynić dobro w bardzo długim horyzoncie czasowym. Ze środków przekazanych przez darczyńcę zostanie założony kapitał żelazny i tylko zyski z zarządzania kapitałem żelaznym będą przeznaczane na wskazane przez darczyńcę cele społeczne. Sam zaś kapitał pozostanie nienaruszony. Można będzie go jedynie powiększać, co sprawi, że wybrany cel lub inicjatywa zawsze będą miały źródło finansowania.
Wszystko w Twoich rękach
Darczyńca decyduje lub współdecyduje z Akademią o tym, jak zostaną wydane pieniądze; Akademia służy także swoim doświadczeniem i pomaga w realizacji celu i dotarciu do wybranej grupy odbiorców. Jeżeli darczyńca życzy sobie na przykład przyznawać stypendia, to może uczestniczyć w wyborze stypendystów, a Akademia zorganizuje konkurs stypendialny, przygotuje wszystkie procedury, umowy stypendialne, itd. Jeżeli darczyńca życzy sobie wspierać projekty na rzecz pomocy konkretnym środowiskom (na przykład dzieciom z niepełnosprawnością słuchu), to Akademia przeprowadzi konkurs na najlepszy projekt, przygotuje i podpisze umowę dotacji z wybraną organizacją, a następnie będzie monitorować proces realizacji projektu i jego rezultaty. Będzie również dbać o prawidłowe rozliczenie projektu.
Bezpieczeństwo i przejrzystość
Akademia Rozwoju Filantropii jest stowarzyszeniem, działa od 1998 roku. Posiada osobowość prawną, prowadzi pełną księgowość i jest audytowana. Wszystkie wpłaty na rzecz funduszy są wyodrębnione w systemie finansowo- księgowym i dostępne dla darczyńców. Akademia jest odpowiedzialna za bezpieczne inwestowanie środków przeznaczonych na Fundusz Wieczysty. Raz w roku, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, zarząd Akademii (np. wspólnie z darczyńcami lub komisją stypendialną) podejmuje decyzję o przeznaczeniu dochodów z kapitału żelaznego na cele zgodne ze statutem Akademii i wolą darczyńcy. Akademia umieszcza informację o Funduszu i jego przeznaczeniu na stronie internetowej. Przynajmniej raz na rok przygotowywane jest sprawozdanie z zarządzania i wykorzystania środków.
Współpraca z mediami
Na życzenie darczyńcy Akademia będzie współpracować z mediami, informować na temat Funduszu na portalach internetowych, prowadzić kampanie społecznościowe, przygotuje teczkę z materiałami o ustanowionym Funduszu, ulotki, raporty, wizytówki, etc.